ARTYKUŁY
Wiedźmy, Staruchy i Czarownice, czyli na peryferiach kobiecości. Pomiędzy kulturowymi stereotypami a archetypowym obrazem.„Raven” Nr 3/2023
Wiedźma, Czarownica, Baba Jaga, Starucha - nazwy te często używane są zamiennie i znaczeniowo wydają się być sobie bliskie. W (...) artykule chcę nieco przybliżyć jakości oznaczjących je figur - nie tylko zwykle ukazywanych jako żyjących na odludziu, ale też do niedawna zamieszkujących wyłącznie kulturowe peryferia. (...)
W obrazie starej i odrażającej kobiety zanegowany został największy i kulturowo pożądany "kapitał" kobiecości, czyli młodość, uroda i seksowny wygląd. Uchowały się w nim jednak jakości pierwotnej, dzikiej, nieudomowionej kobiecości i seksualnosci. Jak gdyby czekały na czasy większej gotowości na ich uhonorowanie. (...)
Konstrukcja Baby Jagi jako ambiwalentnej, Starej Dzikiej Matki wprowadza ego w kontakt z mocami nieświadomości, z jej chaosem, nie-linearnoscią, bezczasowością, paradoksalnością. Tutaj każdy cud może się zdarzć, integralność może zostać zbudowayna na nowo a energia psychiczna ma szansę popłynąć, skoncentrowana we właściwy lub nowy sposób (...)."
Cały artykuł do przeczytania w nieregularniku, który można kupić tutaj: https://sklepraven.edu.pl/pl/p/Raven.-Psychologia-glebi-i-kultura-nr-3/34
Wiedźma rezyduje w miejscu, które metaforycznie znajduje sie poza czasem i przestrzenią, na obrzeżach psychiki. - Izabela Cisek-Malec